Rejestr wyborców
Rejestr wyborców
REJESTR WYBORCÓW
Stały
rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze
miasta Chodzież, którym przysługuje prawo wybierania.
Rejestr
wyborców służy do sporządzania spisów wyborców uprawnionych do
udziału w wyborach i referendach.
Rejestr
wyborców dzieli się na część A i B
Część
A obejmuje obywateli polskich , zameldowanych na obszarze gminy na
pobyt stały ( wpisani z urzędu) oraz osoby wpisane na wniosek
złożony w Urzędzie Miejskim , po spełnieniu niezbędnych
warunków.
Część
B rejestru obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących
obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na terenie Chodzieży,
posiadających czynne prawo wyborcze w wyborach do Parlamentu
Europejskiego i w wyborach Rady Miejskiej w
Chodzieży.
WPISANIE DO REJESTRU WYBORCÓW ( część A)
Wyborca
stale zamieszkały bez zameldowania na pobyt stały na terenie
Chodzieży lub wyborca nigdzie niezamieszkały ale stale przebywający
na terenie miasta lub wyborca stale zamieszkały na obszarze miasta pod innym adresem aniżeli adres jego zameldowania na pobyt stały na
obszarze Chodzieży na
własny
wniosek
wniesiony pisemnie do Urzędu Miejskiego zostanie umieszczony w
rejestrze wyborców właściwym dla wskazanego miejsca zamieszkania
lub przebywania. Wniosek można składać cały rok.
Do
wniosku należy dołączyć:
- kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy;
- pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
UDOSTĘPNIANIE REJESTRU WYBORCÓW
Rejestr
wyborców jest udostępniany, na
pisemny wniosek, do wglądu w Urzędzie Miejskim w
Chodzieży najpóźniej
w ostatnim dniu pracy urzędu przed dniem głosowania - w godzinach
pracy urzędu.
Miejsce
złożenia dokumentów
Urząd
Miejski w Chodzieży, ul. Ignacego Jana Paderewskiego 2, parter, stanowisko ds. ewidencji ludności tel. 0672827171w.212
Godziny
pracy biura ewidencji ludności:
w
poniedziałki od 8:00 - 16:00
we
wtorki, środy, czwartki od 7:00 - 15:30
w
piątki od 7:30 - 14:00
Opłaty:
Czynności
nie podlegają opłacie skarbowej.
Termin
i sposób załatwienia
Decyzję
o wpisaniu do rejestru wyborców lub o odmowie wpisania do rejestru
wydaje Burmistrz Miasta Chodzieży, w terminie 3 dni od daty złożenia
wniosku.
Udostępnianie
rejestru wyborców następuje po złożeniu wniosku.
Podstawa
prawna
-
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r. Nr 21 poz. 112 ze zm.)
-
Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczypospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2011 r. Nr 158, poz.941)
Tryb
odwoławczy
Od
decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru przysługuje prawo
wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego za
pośrednictwem tut. urzędu, w terminie 3
dni od
dnia doręczenia decyzji.
Każdy
może wnieść do burmistrza miasta reklamację na nieprawidłowości
w rejestrze wyborców pisemnie lub ustnie do protokołu.
Na
decyzję nie uwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie
z rejestru wnoszący reklamację bądź osoba skreślona z rejestru
może wnieść, w terminie 3
dni od
dnia doręczenia decyzji, skargę za pośrednictwem tut. Urzędu do
właściwego miejscowo sądu rejonowego.
Dodatkowe
informacje ułatwiające załatwienie sprawy.
Dopisanie
do rejestru wyborców
dotyczy tylko osób na stałe zamieszkałych na terenie miasta
Chodzieży, którzy nie są zameldowani na pobyt stały. Decyzję o
wpisaniu do rejestru wyborców można wydać w sytuacji, kiedy
zostanie udowodnione, że dana osoba na stałe zamieszkuje pod
określonym adresem. To do wnioskodawcy należy udokumentowanie tego
faktu poprzez przedłożenie dokumentów potwierdzających stały
pobyt pod wskazanym adresem tj. dokumentu najmu lub własności itd.,
a także oświadczeń o stałym zamieszkaniu przez osoby wspólnie
zamieszkujące w tym lokalu lub sąsiadów. Stałe zamieszkanie
i związanie z Chodzieżą można również wykazać poprzez
przedłożenie umowy o pracę lub zaświadczenia o zatrudnieniu lub
ewentualnie przez przedłożenie oświadczeń z organizacji
społecznych, stowarzyszeń itp.
Osoba
ubiegająca się o wpisanie do rejestru wyborców będąca
zameldowana na pobyt czasowy jest zobowiązana do wyjaśnienia
rozbieżności pomiędzy zadeklarowanym w zgłoszeniu meldunkowym
pobytem czasowym, a deklarowanym we wniosku o wpisanie do
rejestru wyborców- stałym pobytem. Niewykazanie stałego
zamieszkiwania na terenie miasta Chodzieży może skutkować wydaniem
decyzji o odmowie wpisania do rejestru wyborców.
Sprawy
wymienione załatwia się po okazaniu dokumentu potwierdzającego
tożsamość i złożeniu stosownych dokumentów.
Wzory
wniosków o dopisanie do rejestru, wniosku o udostępnienie rejestru w
załączeniu, pisemna deklaracja.